Sista delen av interrailbilderna

I sommar är det två år sedan jag och Fredrik tog tåget genom hela Europa och ner till Portugal. Vi har borta i över en månad och levde i varsin ryggsäck på olika hostel och air bnb:n. Ganska knäpp grej att göra när man inte varit ihop så länge men tydligen är det ju så vi jobbar. Köpa lägenhet sen Interrail.

Efter att ha varit ute i några veckor kom vi fram till Madrid med tåget. Fredriks familj har goda vänner som bor där och vi var välkomna att stanna några nätter.

Det viktigaste vi ville göra där var att besöka konstmuseet Reina Sofia för att se bland annat Miró.

Sedan var det dags för nattåg till Lissabon. Jag tog det billiga alternativet utan säng. (skoja).

Där på tåget köpte vi jäst rödvin och spelade yatzy, jag kunde inte sova för det skakade så mycket så jag höll på att ramla ur sängen hela natten. En sak som är säkert är att det verkligen är skillnad på järnvägar i Europa. Spanien och Portugal var helt sjukt trasigt och gammalt medans Schweiz och Österrike var väldigt flashigt.

Sista anhalten på resan var då Lissabon där vi flyttade in i en lägenhet med våningssäng och denna utsikten.

Efter över en månad på resande fot var vi jäkligt synkade, rutinerade och brunbrända.

Jag tyckte mycket om Lissabon! Härlig puls i staden och nära till mindre orter och mysiga hamnar.

Förpackningsnörden i mig njöt ju inte lite så att säga. Här blev det en hel del shopping.

Dom kvällar vi inte var helt slut av sol och bad gick vi ut på olika restauranger och åt god mat. Så mycket fisk och skaldjur i denna stad.

Vi lyssnade på Fado på nersläckta barer..

Gick på loppmarknader..

Och besökte det omtalade LX Factory som vi inte alls tyckte va så speciellt. Kanske för att vi var lite mätta på häftiga ställen efter alla dessa resemål.

En av de sista dagarna gjorde vi en resa till en ö utanför Portugal för en riktig solsemester.. Låg här en hel dag och sov, läste böcker och badade.

En kväll gick vi på hemlig klubb som vi luskat ut via kompisar. Man gick in genom ett parkeringshus och åkte sedan hiss längst upp.

Det var uppe på ett tak med utsikt över hela staden.

Vår enda lyxmiddag under hela resan tror jag, inträffade också här.

Och gamla teatrar som fått bli gallerior.

Så otroligt vackert men svårt att fånga på bild.

Sedan åkte vi nattåg tillbaka till Madrid och sedan vidare hemåt till Stockholm igen. Denna resa alltså, bland det bästa jag gjort. Lärde mig så mycket om mig själv och om Fredrik. Mötte så många olika människor, bodde tillsammans med andra och var i ett lugn jag sällan varit i förut.

3 thoughts on “Sista delen av interrailbilderna

1. Vilket härligt inlägg med så välbehövlig sol! Gillar att ni tog tåget överallt istället för flyg, hoppas att ni inspirerar fler att resa så! Det tar mer tid men är inte själva resan halva målet ändå? 😉 blir så himla sugen på sommar och Lissabon som stått på min lista i flera år.

2. Så vackert! Skulle absolut vilja åka tillbaka. Var där i juni för några år sedan. Kul att uppleva olika årstider. Eller Grönland. Dit vill jag väldigt gärna.